Tuesday 18 December 2012

NASA Keluarkan Video Asteroid Yang Melintasi Bumi





Beberapa hari lalu dikhabarkan ada sebuah asteroid bernama 4179 Toutatis yang meluncur ke bumi. Kali ini, NASA melancarkan video seberapa besar dan bagaimana bentuk dari Toutatis tersebut.

Dalam video yang dimuat naik ke YouTube tersebut memang bukan video nyata, melainkan kumpulan gambar yang disatukan menjadi satu dan di-convert menjadi sebuah video dengan tempoh hanya 40 saat sahaja.

Muat turun imej ini melibatkan 64 radar NASA Deep Space Network Antenna di Goldstone, California. Dalam video tersebut, Toutatis melesat melintasi bumi dengan jarak 4.3 juta batu atau sekitar 7 juta kilometer.

Seperti pernyataan MSN (14/12), Toutatis akan berputar setiap 5 hari sekali. Asteroid yang mempunyai luas sebanyak 5 kilometer ini melakukan perjalanan mengelilingi matahari setiap 4 tahun sekali.

Kerana pergerakannya memainkan mengelilingi matahari dan sekitarnya, dianggarkan pada bulan November 2069, Toutatis akan kembali mengarah ke bumi dengan jarak yang lebih dekat iaitu hanya 1.8 juta batu atau 3 juta kilometer sahaja.



No comments:

OhJobs : Info Kerja Anda ”infotech@fuzore”