Wednesday 19 December 2012

Alopecia Merupakan 'Pencuri' Rambut



Ann McDonald, nenek berusia 60 tahun yang membuat tattoo di seluruh kepalanya kerana ia telah kehilangan semua rambutnya karena Alopecia. Mungkin Anda bertanya-tanya, apa itu Alopecia, dan apa yang boleh dilakukannya pada rambut Anda?

Sebenarnya, Alopecia adalah istilah perubatan yang digunakan untuk merujuk kepada keguguran rambut. Biasanya, seseorang yang mengalami Alopecia apabila terdedah kepada tekanan. Kajian menunjukkan bahawa 70 peratus daripada 500 pesakit yang mengalami tekanan Alopecia.

Dalam tempoh lima tahun yang lalu, terdapat peningkatan jumlah kes-kes Alopecia. Beberapa punca masalah hormon, pencemaran, tekanan, dan makan terlalu banyak makanan segera.

Kajian menunjukkan bahawa kebanyakan orang mengalami Alopecia disebabkan oleh tekanan diri dan tekanan kerja. Botak juga boleh berlaku disebabkan oleh tekanan yang disebabkan oleh kehilangan pekerjaan, kehamilan, bersalin, kemalangan, atau lain-lain.


Berikut adalah beberapa perkara yang menjadi penyebab kepada Alopecia, seperti yang dinyatakan dari Health Me Up (08/12).

Botak kerana keturunan.
Stress yang disebabkan pekerjaan, seperti deadline, takut kehilangan pekerjaan, khuatir masalah kesempitan wang, pekerjaan, cuba mengatur keseimbangan pekerjaan dan rumah.
Perubahan hormon pada wanita selepas melahirkan, menyusui, haid yang tidak teratur, dan masalah tiroid.
Keadaan nutrisi yang buruk, seperi sering mengambil makanan segera, sering melewatkan sarapan, dan lain.
Beberapa penyakit dan rawatannya, seperti operasi dan kehilangan darah.
Ubat-ubatan seperti pil KB, ubat anti-kolesterol, dan ubat untuk tekanan darah
Bahan-bahan kimia pada syampo, pewarnaan yang berlebihan, meluruskan rambut, dan lainnya.

Newslah menasihatkan, hindarilah perkara-perkara di atas, jika tidak ingin Alopecia menghampiri Anda.

No comments:

OhJobs : Info Kerja Anda ”infotech@fuzore”