Friday, 20 September 2013

MASJID KUCING DI MAKKAH



Di Makkah Masjid Kucing ni dikenal sebagai Masjid Rayah atau Masjid Abu Hurairah salah seorang sahabat nabi swt yang bernama Abu Hurairah bererti Bapak Kucing. Tapi....sekarang cuma tinggal kenangan sebab telah dirobohkan. Saya pernah terbaca di sebuah majalah seorang lelaki yang sangat sayangkan kucing, mengerjakan Haji pernah dibawa seekor kucing ke masjid Kucing, disitu dia dapati banyak kucing di dalam masjid tu. Abu Hurairah digelar Bapa kucing Jantan kerana kegemarannya merawat dan memelihara pelbagai kucing jantan di rumahnya. Dikatakan setiap kali masuk waktu solat kucing akan berkumpul di situ, malah ada cerita sesetengah orang yang mengerjakan Haji pernah ternampak kucing mengadap Kiblat seolah-olah sedang bersolat dan lagi kucing ini adalah suku sakat kucing kesayangan Nabi Muhammad saw yang bernama Muezza yang mempunyai telinga besar. Salah satu sifat kucing Nabi saw bernama Muezza ialah dia akan mengiau ketika mendengar azan dan kadang-kala terdengar seperti mengikut alunan suara azan. Nabi Muhammad saw menekankan dibeberapa hadis bahawa kucing itu tidak najis. Maka hendaklah kita menyanyangi kucing sepertimana Nabi menyanyanginya.

Wednesday, 18 September 2013

Penyanyi Taiwan Jumpa Sami Selepas Gambar Bogel Tersebar



Selepas gambar bogelnya tersebar di internet, penyanyi dan pelakon terkenal Taiwan, Angela Zhang tiba-tiba menghilangkan diri dari tumpuan media dan peminat di negaranya.

Pelbagai spekulasi mula timbul sejak itu.

Rupa-rupanya dia telah pergi ke China dan Thailand untuk mendapatkan ‘ketenangan’ dan nasihat daripada sami Budha.

Dia dilaporkan mahu ‘membuang sial’ daripada agamawan di sebuah biara di negara berkenaan.

Kira macam bertaubatlah tu….

Bukan macam segelintir artis kita, masih lagi tak habis-habis berseronok dan membuat maksiat…kemudian dengan bangganya tunjuk ‘satu dunia’ perangai mereka yang jelik itu.

Mereka yang bukan Islam pun ada kesedaran nak kembali ke pangkal jalan, kita bilalah lagi agaknya….



Novel Lucah Di Telefon Bimbit Risaukan Ibu Bapa


KOTA BHARU – Awas jika melihat anak-anak anda leka bermain telefon bimbit, mungkin mereka sedang asyik membaca novel lucah.

Novel elektronik berahasa Melayu dikesan boleh dimuat turun secara mudah dan percuma menerusi telefon dan tablet pintar sejak 28 Ogos lalu dan sejak kewujudannya, 100,000 orang sudah dicatatkan memuat turun aplikasi tersebut.

Kurang tiga minggu wujud, aplikasi itu mendapat reaksi negatif pelbagai pihak terutama ibu bapa yang bimbang anak mereka menggunakan aplikasi itu sekali gus menjejaskan akhlak dan moral anak-anak mereka.

Seorang bapa empat anak yang juga penjawat awam, Salleh, 49, berkata, beliau risau remaja yang sedang meningkat dewasa terdedah dengan bahan tidak bermoral seperti itu.

Katanya, anak-anak moden sekarang bukan lagi seperti kanak-kanak zaman dahulu, mereka kini masing-masing memiliki telefon bimbit sendiri malah ada di antaranya memiliki telefon dan tablet pintar yang mencecah ribuan ringgit.

“Golongan ini lebih arif tentang gajet dan mereka sudah tentu mengetahui kewujudan aplikasi ini, lebih-lebih lagi ia diletakkan dalam mekanisme yang sangat mudah untuk diperolehi,” katanya ketika ditemui, semalam.

Beliau memohon pihak berkuasa memantau perkara ini dan memikirkan semula kewajaran membenarkan aplikasi itu.

“Jangan memandang perkara ini sebagai isu remeh kerana ia babitkan moral dan anak-anak kita kelak,” katanya

Kelab Malam Saji ‘Gadis Dalam Kandang’



Bukan sahaja menyajikan hiburan tarian tiang, sebuah kelab malam yang baru dibuka di Jalan P. Ramlee turut menjamu ‘gadis dalam kandang’ sebagai tarikan untuk mengunjungi pusat hiburan itu.

Kelab yang difahamkan baru dibuka sejak sebulan lalu tu dipenuhi ramai golongan muda yang bukan sahaja datang untuk berhibur, malah menjamu mata dengan gelagat sekumpulan gadis genit separuh bogel.

Gadis-gadis istimewa yang memakai pakaian dalam seperti coli dan seluar singkat itu akan membuat pertunjukan tarian tiang.

Malah untuk menambah kehangatan, mereka turut menari ghairah dalam dua kandang besi khas bersebelahan pentas yang merupakan tarikan terbaru kelab berkenaan.

Menurut Pegawai Turus Bahagian Kongsi Gelap, Judi dan Maksiat (D7), Ibu Pejabat Polis Kontinjen (IPK) Kuala Lumpur, Deputi Supritendan Azman Mohd. Isa, serbuan kira-kira pukul 1 pagi itu mendapati kelab tersebut menyediakan enam gadis tempatan yang akan melakukan persembahan mengikut masa tertentu.

“Gadis-gadis kandang dan penari tiang ini akan muncul pada pukul 10.45 malam, 11.45 malam dan 1 pagi.

“Mereka akan menari ghairah hanya 15 minit sahaja untuk menarik lebih ramai pelanggan,” katanya ketika ditemui selepas mengetuai serbuan itu awal pagi ini.

Mengulas lanjut, beliau memberitahu, kelab itu tidak memiliki lesen sejak dibuka.

“Dalam Ops Noda ini, polis memeriksa seramai 117 pengunjung dan 61 daripada mereka adalah bawah umur.

“Daripada jumlah itu, 25 adalah lelaki serta 36 wanita. Kita dapat mengesan ada di antara mereka yang ditahan masih bersekolah khususnya di tingkatan lima,” katanya.

Kesemua pengunjung bawah umur itu dibawa ke Balai Polis Dang Wangi untuk dijamin ibu bapa masing-masing. Kelab itu pula akan disaman kerana melakukan pelbagai kesalahan.

Nabila Huda Sudah Ada Kekasih Baru

Nama Nabila Huda semenjak dua menjak ini memang seringkali keluar di BeautifulNara. Selepastragedi kemalangan yang turut melibatkan anaknya, berlaku pula sedikit persengketaan antara Nabila dan ayahnya, Amy Search. Turut terbongkar pada Hari Raya yang lalu, Nabila telah meluangkan masa di Singapura bersama rakan-rakan.


Telah menerima sekeping email yang berkongsikan maklumat bahawa Nabila Huda sudah pun mempunyai kekasih baru selepas kegagalan percintaannya dengan Nas T. Tidak dapat dipastikan kesahihan info ini, namun daripada apa yang diberitahu, kekasih baru Nabila adalah seorang deejay yang berasal dari Singapura.

Menurut si pemberi maklumat, hari raya yang lalu Nabila telah pun ke Singapura untuk berhari raya bersama keluarga kekasih barunya ini. Nabila nampak bahagia di samping lelaki ini. Adakah ini sememangnya cinta baru Nabila atau hanya sekadar kawan rapat sahaja?
nabila huda

Si pengirim email juga turut memberikan sedikit kata-kata nasihat untuk Nabila agar lebih mementingkan keluarga dan anaknya. Kata si pengirim email, dia adalah kenalan rapat Nabila satu ketika dahulu namun kini menjauhkan diri kerana tidak boleh masuk dengan gaya hidup Nabila. Pastinya anda dapat meneka gaya hidup apa yang dimaksudkan oleh si pengirim email ini.
nabila huda

Rasanya Nabila Huda pun bukanlah seorang budak kecil. Dah pernah berkahwin, sudah ada anak dan sudah pasti pandai membuat keputusan sendiri. Mungkin Nabila mahukan seorang lelaki yang boleh dijadikan suami untuk membimbing dirinya dan anak. Semoga satu hari nanti akan ketemu jua. Sama-samalah kita doakan

Tuesday, 17 September 2013

Tiba-tiba ‘payudara’ Neelofa dikaitkan dengan isu lawak


Menerusi akaun Twitter milik Neelofa semalam, pelakon dan pengacara ini telah memuat naik status yang seakan-akan memerli seorang pelawak.

Melalui kata-katanya itu, Neelofa telah melahirkan rasa kurang senangnya terhadap tindakan pelawak tersebut yang suka mempersendakan isu agama dan melihat perkara tersebut sebagai satu tindakan yang kurang bijak.

Twit Neelofa yang berbunyi seperti di bawah tiba-tiba mendapat respon yang agak pelik dari salah seorang peminatnya…

Melawak mempermainkan agama lain walaupun bukan agama islam,itu bukan melawak tapi kurang ajar & kurang bijak,lagi2 bila berkaitan dgn SALAM

Berikutan status tersebut, terdapat seorang peminat yang tidak semena-mena telah mengaitkan isu berkenaan dengan bentuk fizikal Neelofa dan respon itu dilihat sebagai satu perkara yang tidak relevan.



Selain meluahkan perasaan kurang senangnya itu melalui akaun Twitter, pelakon ini turut berkongsi foto status tersebut menerusi laman Instagramnya dengan caption berbunyi :

Melawak pun kena bijak. Setuju!?

Foto tersebut bagaimanapun telah mendapat pelbagai respon daripada peminat, di mana ada yang bersetuju dengan kata-katanya itu dan ada juga yang cuba menyalahkan Neelofa semula dengan membangkitkan isu mengenai kesedaran menutup aurat.


Rumah DIjadikan tempat Menyorok transit


BERSESAK-SESAK…Keadaan warga Indonesia yang ditahan di rumah transit.

JOHOR BAHRU – Bahagian Penguatkuasa Jabatan Imigresen Johor menahan 42 warga asing termasuk seorang wanita dan bayi berusia setahun dalam serbuan di sebuah rumah tidak bernombor di Batu 7, Jalan Skudai, semalam.

Serbuan kira-kira jam 1 pagi disertai 20 anggota itu diketuai Timbalan Penolong Pengarah Imigresen, Sapian Kamarudin.

Ketua Penyelaras Operasi 6P Bersepadu Imigresen negeri, Masri Adul berkata, serbuan itu dilakukan hasil aduan awam dan risikan selama seminggu di lokasi.Menurutnya, rumah terbabit didakwa menjadi lokasi transit sementara untuk warga Indonesia

pulang ke negara asal mereka melalui jalan tikus di Sungai Tiram dan perairan Pengerang.
“Semasa serbuan, kebanyakan mereka sedang duduk dalam keadaan bersempit-sempit kerana keadaan rumah agak kecil.

“Ada antara mereka dalam keadaan lemah kerana kekurangan makanan berikutan berada di rumah terbabit lebih seminggu sementara menanti penghantaran ke lokasi jalan tikus yang diuruskan tekong.
“Tekong ini pula terdiri daripada warga Indonesia sendiri dengan mengenakan kadar bayaran antara RM500 hingga RM1,000,” katanya, semalam.

Masri berkata, kebanyakan warga Indonesia itu datang dari Kuala Lumpur, Pahang dan Johor Bahru dengan menaiki bas serta teksi ke Larkin Sentral sebelum dihantar ke rumah transit sementara.
Katanya, kelewatan penghantar antaranya berpunca daripada penguatkuasaan berterusan agensi terlibat menyebabkan tekong merasa tidak selamat.

“Mereka melakukan kesalahan di bawah Seksyen 15 (1)(c) Akta Imigresen 1959/63 kerana tinggal lebih masa dan di bawah Seksyen 6 (1)(c) Akta imigresen 1959/63 berikutan tidak memiliki dokumen perjalanan sah.

“Kesemua yang ditahan berusia antara setahun hingga 47 tahun dan mereka dihantar ke Depoh Tahanan Imigresen Pekan Nenas untuk tindakan lanjut,” katanya – Sinar Harian

Lihat mayat kawan dilapa



Abu Bakar (kanan) bersama bekas perajurit menceritakan pengalaman ketika berjuang menentang Komunis.
SUNGAI PETANI – “Sebak melihat mayat Sarjan Mat Perak dalam guni yang telah dilapah musuh dengan kejam pada peristiwa Konfrontasi Indonesia sebelum dihantar kepada kami,” luah seorang bekas anggota tentera British, Abu Bakar Abdullah, 83, dari Kampung Titi Lahar, Guar Chempedak.

Menurutnya, dalam peristiwa sama, lapan rakannya maut setelah mereka dipinjamkan pasukan tentera Singapura dalam pertempuran di Labis, Johor semasa Konfrontasi Indonesia.

“Manakala, dua rakan lain terselamat setelah hanyut dibawa arus sungai. Sebagai seorang bekas tentera, saya mengharapkan perkhidmatan selama 14 tahun yang berjuang sejak sebelum merdeka dihargai,” katanya.

Katanya, setelah 14 tahun menyertai tentera British, dia kemudian menjadi mandur di Sekolah Menengah Guar Chempedak pada 1970 selama 15 tahun di bawah Jabatan Perkhidmatan Awam (JPA).

“Ada sesetengah anggota diserap terus ke JPA walaupun telah menukar haluan ke bidang lain. Namun, perkhidmatan saya hanya diiktiraf sebagai mandur, tetapi pengorbanan sebagai anggota tentera berjuang mempertahankan tanah air sejak 1954 tidak diiktiraf,” luahnya.

Abu Bakar berkata, semasa berkhidmat sebagai tentera, dia merupakan salah seorang pejuang yang pernah bertempur dengan komunis di Masai, Johor di mana dua rakan sepasukan ketika itu cedera ditembak di kepala dan perut.

“Saya pernah menghantar permohonan untuk mendapatkan pencen atau sumbangan khas yang diterima seperti bekas perajurit lain. Tapi kesal apabila permohonan ditolak serta-merta dengan alasan saya adalah bekas anggota tentera British,” katanya.

Katanya, jasa sebagai tentera di bawah tajaan British patut dikenang kerana tetap merupakan seorang anggota tentera.  Dia juga pernah menyertai perbarisan tamat darurat sebelum merdeka – Sinar Harian

Pelik! Jilat Bebola Mata



Charlotte Amalie – Satu perbuatan pelik menjilat bebola mata bergelar ‘oculolinctus atau worming’, mempunyai beberapa penyokong termasuk Elektrika Energias, pelajar sains alam sekitar berusia 29 tahun di Kepulauan Virgin AS.

“Teman lelaki saya mula menjilat biji mata saya beberapa tahun lalu dan saya sukakannya. Saya tidak lagi bersamanya, tetapi saya masih suka orang lelaki menjilat bebola mata saya,” katanya kepada he Huffington Post. “Saya sukakannya kerana ia mengasyikkan seperti menghisap ibu jari kaki.” Menurutnya, perbuatan itu menaikkan syahwat.

“Tetapi, saya tidak meminta sesiapa saja melakukannya. Lelaki yang saya suka dan dia tidak fikir perbuatan itu pelik. Setakat ini, belum ada yang menolak,” katanya.

Menjilat bebola mata sudah diamalkan sejak pertengahan 2000 dan pencarian mudah di YouTube memaparkan ratusan video mengenainya.

Bagaimanapun, pakar mata bimbang amalan bahaya itu semakin popular di kalangan remaja khususnya selepas laporan berita mengatakan murid sekolah rendah di Jepun cuba melakukannya hingga menyebabkan kes sakit mata merah atau dikenali sebagai ‘conjunctivitis’ berlaku.

Dalam satu bilik darjah murid berusia 12 tahun, satu pertiga mengakui melakukan ‘worming’. Pihak berkuasa hanya menyedari sesuatu berlaku apabila beberapa murid yang dijilat matanya datang ke sekolah keesokan harinya memakai pelekat mata, lapor ShanghaiList.com.

Tragedi hitam hotel bajet



Gombak: Tindakan seorang remaja perempuan berusia 18 tahun bertemu dengan teman lelakinya di sebuah hotel bajet di Rawang mengundang padah apabila dia menjadi mangsa samun dan rogol dua lelaki yang menyamar sebagai anggota polis.

Malah, teman lelakinya 20-an turut menyerahkan RM500 dan telefon bimbit sebagai syarat mereka berdua tidak dibawa ke balai polis selepas diperdaya dua lelaki terbabit.

Dalam kejadian jam 6 petang, Sabtu lalu, remaja perempuan terbabit yang juga penuntut sebuah institusi pengajian tinggi swasta (IPTS) di Rawang mengharungi detik hitam selepas dirogol bergilir-gilir oleh suspek yang mendakwa mereka anggota polis.

Bagaimanapun, perbuatan jijik suspek masing-masing berusia 25 dan 37 tahun itu tidak bertahan lama apabila Jabatan Siasatan Jenayah (JSJ) Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) Gombak diketuai Asisten Superintendan Syed Azam Mohd menahan suspek di pondok pengawal tapak projek Lebuhraya Serendah Taman Setia, Batu 16 Rawang jam 2.30 pagi semalam.

FotoABDUL Rahim (tengah) menyoal suspek yang dipercayai terbabit kes samun dan rogol.

Ketua Polis Daerah Asisten Komisioner Abdul Rahim Abdullah berkata, ketika kejadian itu, suspek datang ke bilik hotel mangsa dan mengaku mereka anggota polis serta menuduh mangsa melakukan perbuatan maksiat – Hmetro Online

Remaja Zaman Sekarang Yang Menjengkelkan


Hospital cari darah anak dara dikecam

BEIJING – Misi sebuah hospital di China mendapatkan bekalan darah daripada wanita yang masih dara dan sihat untuk kegunaan penyelidikan perubatan telah dikecam sebagai menghina wanita, lapor media tempatan kelmarin.

Hospital Barah Universiti Peking dikatakan memerlukan darah 100 orang wanita yang masih dara berumur 18 sehingga 24 tahun untuk beberapa kajian mengenai Virus Papiloma Manusia (HPV), lapor akhbar China Daily.

HPV lazimnya berjangkit melalui hubungan kelamin.

Sebahagian pengguna internet mengutuk usaha yang dilakukan ini sebagai cubaan mempromosikan penjagaan dara dan merendahkan maruah wanita.

“Lelaki teruna tidak diperlukan, hanya wanita sahaja. Sains apakah ini?” soal seorang pengguna di laman perkongsian sosial, Sina Weibo.

Pihak hospital itu bagaimanapun mempertahankan usaha untuk mendapatkan sukarelawan dengan menyatakan bahawa darah wanita yang masih dara kurang dijangkiti HPV.

“Langkah itu sejajar dengan amalan antarabangsa untuk mengumpul sampel darah wanita dara yang berkhidmat sebagai kawalan negatif dalam kajian HPV.

“Usaha ini dilakukan memandang risiko dijangkiti HPV adalah rendah dalam kalangan wanita yang tidak pernah mengadakan hubungan seks,” kata jurucakap hospital, Guan Jiuping.

Pelakon Jelita Bollywood Dirogol Punca Bunuh Diri

Fakta baru penyebab pelakon jelita Bollywood, Jiah Khan menggantung diri akhirnya terungkai. Beliau membunuh diri setelah diperkosa kekasihnya Suraj Pancholi hingga hamil.

Bukti tersebut terungkap apabila pihak berkuasa yang menyiasat kes tersebut telah menjumpai enam helai surat tulisan Jiah Khan sebelum beliau menggantung dirinya.


Dalam surat tersebut, Jiah mendedahkan masalah yang dialaminya. Beliau mendakwa telah diperkosa oleh kekasihnya sendiri sehingga hamil dan mahu gugurkan kandungan tersebut.
Antara petikan dari surat tersebut berbunyi:

“Hari ini aku tidak nampak cahaya dan tidak mahu bangun. Pernah aku nampak masa depanku bersama kamu. Tapi kau hancurkan impianku. Aku seperti sudah mati. Aku tidak pernah berkorban diriku untuk orang yang aku paling sayangi. Kau membalasnya dengan penipuan.Sudah tidak bermakna lagi hadiah yang kau berikan atau betapa cantiknya diriku pada pandanganmu. Aku sangat takut pabila diriku hamil. Tetapi aku cuba harungi segala kesakitan yang disebabkan oleh kau walaupun ianya memusnahkan kehidupanku sedikit demi sedikit. Aku tidak lalu makan, tidur atau berfikir. Aku mahu keluar dari dari penyeksaan ini. Karier ku juga musnah keranamu…”

Jiah mahu kandungannya itu selamat dilahirkan, namun Pancholi tida mahu bertanggungjawab dan terus mengelak dari bertemunya. Lantas kerana tidak tahan dengan tekanan, beliau memilih untuk gugurkan kandungan tersebut.

Ibu Jiah tidak tahu mengenai masalah yang dihadapi anaknya malah terkejut apabila membaca surat yang menghiris perasaan itu.

Lelaki separuh bogel mengganas cari anak dara

Gambar seorang lelaki tanpa seluar dipercayai suspek diedarkan kepada orang ramai di sekitar Bukit Payung dan Alor Limbat melalui pelbagai media baru termasuk gambarnya ditampal di tiang lampu isyarat di Marang.

MARANG – “Sebaik sahaja tersedar daripada tidur, saya lihat ada lelaki separuh bogel memakai topeng ‘Zorro’ berada atas badan. Saya cuba menjerit namun mulut saya penuh dengan cecair seperti minyak dan ditutup,” kata mangsa, seorang pelajar berumur 17 tahun.

Dalam kejadian kira-kira jam 3.30 pagi itu, pelajar terbabit mendakwa lelaki separuh bogel itu telah memasukkan cecair seperti minyak dipercayai telah dicampur bahan lain ke dalam mulutnya agar dia tidak sedarkan diri.

Bagaimanapun lelaki yang tidak memakai seluar itu tidak sempat berbuat apa-apa apabila bapa pelajar terbabit juga tersedar daripada tidur lalu memeriksa bilik anak perempuannya sebelum menyergah lelaki itu yang kemudiannya melarikan diri.

Menurut mangsa, lelaki terbabit hanya sempat mengambil telefon bimbit miliknya dan bersyukur kerana tidak diapa-apakan.

Namun mangsa yang tinggal di Kampung Tok Renek itu masih trauma dan tidak dapat melupakan kejadian menimpanya.

“Nasib baik lelaki itu tidak sempat bertindak ganas dan saya bersyukur kerana kejadian disedari bapa, namun saya tidak akan dapat melupakan kejadian itu sampai bila-bila, malah masih berasa takut seolah-olah dia akan datang semula.

“Keluarga juga risau kejadian berulang dan mereka sudah membuat laporan polis di Balai Polis Bukit Payung di Marang dan kami berharap lelaki itu akan dapat diberkas dengan segera” katanya ketika menghubungi Sinar Harian di sini, semalam.

Ketua Polis Daerah Marang, Deputi Superintendan Ahmad Mazlan Yahaya ketika dihubungi semalam, mengesahkan menerima laporan dan menurutnya, kes berkenaan masih dalam siasatan serta disiasat mengikut Seksyen 448 Kanun Keseksaan.

Dalam pada itu, difahamkan lelaki separuh bogel dipercayai mengalami masalah mental itu juga digelar sebagai ‘orang minyak’ oleh penduduk kampung kerana sering berkeliaran di sekitar Bukit Payung dan Padang Midin, Kuala Terengganu.

Malah, kelibat lelaki tanpa seluar itu berjaya dirakam penduduk di kawasan berkenaan dan diedarkan kepada umum melalui laman facebook, whatsApp dan media baru lain termasuk gambarnya ditampal di tiang lampu isyarat di kawasan Bukit Payung, di sini.

Kejadian itu juga menyebabkan JKKK Padang Midin dan Belia Bestari (BBest) Kampung Padang Midin, Kuala Terengganu menubuhkan satu pasukan rondaan di kawasan kampung berkenaan.

Menurut Pengerusi JKKK Padang Midin, Razali Shahul Hamid, rondaan di kawasan kampung bermula pada jam 12 malam hingga 6 pagi setiap hari dan disertai ahli jawatankuasa belia BBest serta penduduk kampung tersebut.

“Rondaan ini telah dijalankan sejak dua tahun lalu dan kita adakan dengan lebih giat selepas beberapa siri kejadian membabitkan lelaki dipercayai kurang siuman yang digelar sebagai orang minyak itu dikatakan mula berkeliaran termasuk di Tok Renek.

“Tok Renek masih di bawah pentadbiran JKKK Padang Midin. Kampung ini terletak di sempadan kawasan polis Kuala Terengganu dan Marang, jadi kami akan memberikan kerjasama penuh dalam membantu dua pihak berkuasa itu memberkas lelaki terbabit,” katanya

Terbaring Kerana Payudara Terlalu Besar

IBU kepada empat orang anak telah hanya terbaring di katilnya selama enam bulan kerana buah dadanya yang terlalu besar.

Payudara Julia Manihuari mula membesar hingga ke saiz N selepas kelahiran anak lelaki ketiganya tujuh tahun yang lalu – menyebabkan ia tidak dapat bergerak bebas.


Wanita 29 tahun ini berkata: “Ia sangat siksa. Jika saya cuba membangunkan diri saya akan menjadi lemah dan terasa akan pitam kerana payudara saya sungguh berat.”
Isteri seorang petani kecil yang tinggal di Peru utara, akhirnya dapat dibantu apabila media tempatan membayarkan tambang untuk satu perjalanan bot selama tiga hari untuk ke bandar terdekat bagi mendapatkan bantuan perubatan.

Doktor yang mendiagnosisnya mendapati wanita malang ini mengalami Bilateral Gynecomastia – satu penyakit di mana kelenjar susunya terus membesar.

Mereka terpaksa membuang 15kg lebih daripada daging payudara Julia kerana ia berkemungkinan boleh menghempap paru-paru lalu membunuhnya.

Julia muncul semula dengan payudara bersaiz cawan 34B selepas pembedahan selama enam jam.

“Sebelum pembedahan itu saya tidak dapat lakukan sebarang kerja, saya terpaksa hidup dengannya, ia menjadi begitu buruk sehinggakan payudara saya bersentuhan dengan kaki saya. “Saya mempunyai satu susuk badan yang kecil, dan ianya memberikan tekanan pada keseluruhan badan saya dan sangat menyiksakan.”

Dia menambah: “Payudara saya semakin membesar dari hari ke hari. Saya tidak boleh bergerak kerana payudara saya dan perut sama besar. Buah dada saya menjadi sangat besar dan mula berkudis, malah saya turut mempunyai masalah untuk bernafas.”

Cantik....pun susah



Kalau melihat gadis cantik berjalan, pasti kita tak terlepas pandang untuk menoleh sedikit, terutama kaum lelaki, untuk melihat keindahan ciptaan Tuhan. Itu perkara biasa.

Jika disoal maksud cantik, sukar untuk didefinisikan kerana ia subjektif dan boleh dinilai daripada banyak faktor seperti perwatakan atau mungkin faktor X yang terdapat dalam diri individu terbabit. Oleh itu, ia membolehkan masyarakat melihat kecantikan menerusi pandangan yang berbeza.

Cantik yang ingin dibincangkan di sini lebih kepada kecantikan fizikal yang boleh dilihat melalui pandangan mata. Berwajah menarik persis selebriti atau mempunyai darah kacukan pasti membuatkan seseorang wanita itu menjadi perhatian ramai. Tak kisahlah sama ada di sekolah, kuliah, bahkan tempat kerja sekali pun akan ada mata yang memerhati.

Tapi tahukah anda, individu yang tergolong dalam kategori cantik mempunyai tekanan tersendiri dalam kehidupan seharian apatah lagi sekiranya kecantikan itu dimanipulasi oleh orang sekeliling. Orang sering berkata, ‘senang hidup kalau jadi wanita cantik’ namun hakikatnya banyak yang perlu diharungi mereka.
Terperangkap

Mengimbas semula seawal zaman persekolahan hinggalah ke alam pekerjaan, gadis dengan rupa paras menarik sering menjadi tumpuan ramai. Contoh yang paling jelas apabila golongan ini akan dipilih untuk menjadi penyambut tetamu ketika aktiviti sekolah, pembawa sepanduk ketika hari sukan dan sebagainya.
Situasi ini diakui beberapa gadis yang sudi berkongsi pengalaman dengan penulis. Mereka berpendapat, bukan setakat itu saja cabarannya malah ia terpaksa ditempuhi hingga ke alam pekerjaan. Menjadi pengiring orang kenamaan dan VIP pada majlis anjuran syarikat adalah perkara biasa. Lebih tertekan apabila individu yang sama akan diberi peranan terbabit setiap kali berlangsungnya aktiviti atau acara syarikat.
Harapkan muka saja cantik

Rata-rata masyarakat menganggap perempuan lawa atau perempuan yang perasan lawa akan mempunyai sifat dalaman kurang menarik kerana apabila mendapat gelaran cantik tentulah egonya tinggi. Dengan rupa paras lebih menarik berbanding gadis kebanyakan, sifat ego ini membawa kepada kesombongan dan kebodohan sekali gus mereka dianggap bongkak hingga menutupi kecantikan fizikal.
Begitupun, ia hanyalah tanggapan. Jika diperhatikan, ramai juga gadis cantik berjaya dalam hidup malah ia dianggap pakej kerana kelebihan intelektual digandingkan dengan rupa paras yang manis menjadikan mereka dipandang tinggi. Sebagai contoh, pemain tenis antarabangsa Maria Sharapova berjaya mengubah pandangan masyarakat dengan kegemilangan dikecapinya. Bukan hanya pandai memegang raket tenis tetapi dia juga bergaya apabila menjadi model produk terkemuka dunia.

Selain itu, golongan ini juga dipandang sinis terutama dari segi perhubungan. Ada yang menganggap, jejaka yang mempunyai teman wanita cantik hanya menjadikan mereka sebagai barang perhiasan untuk ditayang kepada rakan. Bangga mempunyai ‘awek’ cantik tapi ‘isi dalam’ kosong. Itu antara sebahagian tanggapan negatif diberikan kepada wanita cantik selain daripada pujian menggunung yang sudah lali didengari mereka setiap hari.

Penyebab lelaki tertekan
Isu mengenai wanita cantik menjadi perhatian dunia bahkan ada kajian dilakukan mengenainya. Satu kaji selidik dilakukan di Sepanyol mendapati lelaki berdampingan dengan wanita cantik yang tidak dikenali menjadi satu cabaran kepada mereka.

Para penyelidik mendapati jika si jejaka itu berkongsi ruang dengan wanita cantik walaupun hanya lima minit ia boleh menyebabkannya rasa tertekan. Tekanan ini bertambah jika lelaki merasakan mereka tidak berada dalam liga yang sama (setaraf) dengan wanita terbabit.

Hasil kajian turut menjelaskan, jumlah adrenalin yang dilepaskan oleh lelaki semasa berbual dengan wanita cantik sama tingginya dengan seseorang yang akan melakukan terjunan payung terjun. Bayangkan debaran yang perlu ditanggung dalam keadaan begitu.

Stres ini bertambah parah jika lelaki ini hidup bersama si cantik. Antara kesannya kepada kesihatan ialah myopathy, adult-onset diabetes, tekanan darah tinggi dan lemah tenaga batin.
Banyak belanja

Tanggapan banyak belanja atau ‘high maintenance’ ini boleh dikatakan sinonim kerana ia kenyataan biasa yang dikeluarkan oleh masyarakat kita. Gadis cantik akan cenderung untuk lebih bergaya, ikut perkembangan terkini dengan baju berciri moden, beg tangan berjenama dan mahal. Secara tidak langsung ia akan mencipta persepsi bahawa golongan ini mengutamakan barangan mahal kerana dilihat sepadan dengan rupa paras mereka.

Hakikatnya, ramai wanita jelita yang hidup sederhana. Mungkin apa yang dipakai nampak berjenama kerana aura kecantikan ­mereka mengaburi pandangan sekali gus menjadikan ia tampak mahal.

Menjadi wanita perlu kelihatan sempurna, tak kisah anda dalam kategori jelita atau hitam manis. Dari penjagaan kuku hingga ke hujung rambut perlu diutamakan. Namun perkara ini lebih mudah tertumpu kepada wanita jelita hingga menyebabkan mereka dilihat ‘high maintenan­ce’.

Walau apa juga tanggapan diberikan, gadis jelita tetap mempunyai tarikannya. Kelebihan dan aura yang ada mungkin membuatkan anda dicemburui ramai tetapi beruntunglah jika anda dikategorikan sebagai wanita cantik kerana ia umpama anugerah tambahan diberikan Pencipta

Laman web ajar buat senjata dipantau


Lakaran 3D cara membuat pistol di laman webKuala Lumpur: Polis sedang memantau pembuatan senjata api bentuk plastik menerusi pencetak tiga dimensi 3D, yang boleh mengancam keselamatan umum.

Ia berikutan ada pihak tertentu di Amerika Syarikat (AS) menyediakan pelan induk pembuatan senjata api yang boleh dicetak melalui laman web dalam tempoh 15 hingga 30 minit mengikut spesifikasi.

Pencetak 3D, iaitu alat pembuatan yang menjadikan fail imej 3 Dimensi atau pelan induk berkenaan sebagai input untuk diterjemahkan menjadi produk fizikal, diperbuat daripada bahan plastik.

Ketua Polis Negara, Tan Sri Khalid Abu Bakar, berkata pihaknya mengetahui kewujudan pencetak berkenaan yang boleh menghasilkan senjata api plastik dan teruji keberkesanannya.

“Senjata api yang terhasil boleh melepaskan tembakan secara manual, namun peluru tidak boleh dihasilkan semudah senjata api.

Urus niaga disiasat
“Tindakan yang boleh diambil polis secara berterusan ialah memantau urus niaga peluru di dalam dan luar negara.

“Malah, mana-mana individu yang memiliki apa jua bentuk senjata secara haram akan dikenakan tindakan tegas, ”katanya ketika dihubungi BH di sini semalam.

Khalid mengulas laman video You Tube yang memaparkan seorang lelaki Kanada berjaya melepaskan 14 tembakan dari senapang yang dihasilkan melalui pencetak 3D.

Video itu turut mendedahkan dakwat atau bahan yang digunakan membina objek bercetak itu diperbuat daripada acrylonitrile butadiene styrene (ABS), iaitu bahan plastik yang sama digunakan membuat mainan kanak-kanak dan mesin itu dijual beberapa syarikat di Malaysia pada harga sekitar RM4,000 hingga RM7,500 seunit.

Syor wujud sistem kawalan
Sementara itu, bekas Pengarah Jabatan Siasatan Jenayah Bukit Aman, Tan Sri Zaman Khan Rahim Khan, berkata beliau mencadangkan diwujudkan sistem kawalan atau lesen khas terhadap penggunaan mesin teknologi digital terkini dan dakwat pencetak yang boleh mengganggu-gugat keselamatan negara.
Ketua Komunikasi Strategik Suruhanjaya Komunikasi Multimedia Malaysia (SKMM) Sheikh Raffie Abd Rahman, berkata pihaknya sentiasa memantau video yang dimuat naik dalam talian dan mereka yang terbabit boleh disiasat mengikut Akta Komunikasi dan Multimedia (AKM) 1988

Rafidah Ibrahim Semakin Hanyut Dengan Fesyen Pakaian Ketat

Jika sebelum ini, pakaian ketat yang disediakan dalam sesi photo untuk Fida telah mengundang rasa tidak puas hati segelintir pihak, namun keluhan mereka mungkin ada asasnya. Jom kita lihat photo pemakaian Fida yang lain (bukan sesi photo), di mana ia turut memaparkan imej ketat. Gambar pakaian ketat yang mengundang rasa tidak puas hati segelintir pihak terhadap Fida Ibrahim. Komen mereka, tak gunalah pakai hijab jika memakai pakaian ketat-ketat. Kalau nak pakai ketat, baik buka hijab!


Pensyarah Nikmati Dua Gadis Dalam Kereta

Pensyarah Nikmati Dua Gadis Dalam Kereta | Kulim – Pejabat Agama Daerah Kulim (PADK) menahan empat remaja perempuan berusia antara 16 hingga 22 tahun kerana berpakaian tidak senonoh di khalayak ramai di sebuah stesen minyak di sini, kira-kira jam 2.45 pagi kelmarin.

Ketika ditahan, dua perempuan bersama seorang lelaki berusia 20an dipercayai bekerja sebagai seorang pensyarah berkelakuan mencurigakan dalam kereta jenis Perodua Viva yang diletakkan di tepi stesen minyak terlibat.


Setelah pemeriksaan, pegawai penguatkuasa PADK membawa kesemua terlibat ke Balai Polis Kulim untuk membuat laporan sebelum menjalani ujian saringan air kencing di Bahagian Siasatan Jenayah Narkotik Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) Kulim.
Dari pemeriksaan, salah seorang remaja perempuan berusia 16 tahun itu sudah seminggu lari dari rumah dan tinggal bersama temannya di Bukit Mertajam. Memandangkan suspek masih di bawah umur, polis telah mengarahkannya menghubungi keluarga sebelum dibawa pulang ke rumah.
Suspek yang dipercayai lari dari rumah sejak seminggu lalu.

Menurut suspek, dia mengaku pernah melakukan hubungan seks bersama kekasihnya Ahad lalu ketika tidur bersama di ruang tamu rumah rakan ditumpanginya.

Polis kemudiannya memaklumkan mengenai kejadian itu kepada waris.

Kerana tidak puas hati dengan kejadian berlaku, suspek bersama ibu membuat laporan polis di Pulau Pinang dan kes ini akan disiasat di bawah Seksyen 376 Kanun Keseksaan kerana merogol.

Telefon Curi Tidak Boleh Digunakan Semula

Assalamualaikum dan selamat sejahtera, mulai November ini, telefon bimbit yang dilaporkan dicuri oleh pemilik asalnya tidak lagi boleh diguna pakai semula.




Ia berikutan Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia Malaysia (SKMM) sedang bekerjasama dengan semua syarikat telekomunikasi membangunkan satu sistem baharu yang dapat menyekat penggunaan semula semua jenis telefon yang telah dilaporkan dicuri.

Kereta Paling Mahal Di Dunia

Assalamualaikum dan selamat sejahtera, Kereta paling mahal dan berharga di dunia, Lamborghini Aventador yang dibuat daripada 500 kilogram emas dan platinum, selain bertatahkan permata dipamerkan buat kali pertama di luar Eropah oleh Lamborghini Emiriah Arab Bersatu (UAE).


Dibina di Jerman oleh pengeluar yang menghasilkan model kereta mewah daripada logam padu berharga sejak 12 tahun lalu, kualiti pertukangan, ketepatan, gaya tersendiri dan nilainya menjadi identiti kenderaan itu yang kini dipamerkan di UAE. Ia mampu menjadi milik anda dengan harga serendah mulai 5.5 juta Euro (RM23.9 juta). Pameran itu adalah untuk melelong kenderaan tempahan khas itu, tetapi jika pembeli mahu memintas proses bidaan dan membelinya sekarang, pengeluar menawarkan Dh26.75 juta (RM23.8 juta) atau tawaran yang hampir.

Sebahagian daripada wang itu akan disumbang kepada kebajikan. Kenderaan itu dibina berasaskan gentian karbon yang kemudian disalut emas dan lampu besarnya bertatahkan berlian. Setiap tempat duduk mempunyai 700 batu permata berharga yang dijahit pada fabriknya. Projek itu melayakkannya meraih empat gelaran Rekod Dunia Guinness model paling mahal di dunia, kereta paling selamat yang diperbuat daripada kaca kalis peluru, logo paling berharga dan satu-satunya kereta yang dibina daripada 500 kilogram bongkah emas padu.

Kucing Ini Mempunyai Kening Berwarna Hitam

Assalamualaikum dan selamat sejahtera, pernahkah anda menonton rancangan siri animasi Sin Chan? Sudah pasti pernah menonton bukan aksi budak nakal yang suka membuat perangai pelik. Dari fizikal kita lihat, Sin Chan mempunyai kening yang lebat dan ia serupa terjadi kepada seekor kucing. Kucing yang dipercayai dari luar negara ini, telah menjadi sebutan dan popular di internet gara-gara keningnya yang unik. Jom lihat gambar di bawah ini.






Apabila Murid Ke Sekolah Jam 3 Pagi Kerana Kerusi

Assalamualaikum dan selamat sejahtera, tidak dinafikan, segelintir daripada kita amat liat untuk ke sekolah terutama di awal pagi. Jika sekolah di sesi petang, terlajak tidur mungkin berlaku. Namun tidak kepada murid-murid di sekolah Jawa Tengah ini. Mereka dikatakan telah keluar seawal 3 pagi semata-mata untuk merebut kerusi dalam kelas. Mengapa ya kerusi mahu direbut? Tidak cukupkah prasarana di sekolah tersebut? rupa-rupanya mereka sanggup datang awal untuk merebut kerusi di bahagian hadapan. Hebat!



Percaya atau tidak, ada yang unik di Sekolah Dasar di Brebes, Jawa Tengah. Murid-murid kemasukan baru berangkat dari rumah sekitar jam 3 pagi, dan mereka tiba di sekolah jam 4 pagi! Ketika azan Subuh pun belum lagi berkumandang.

Bagaimana ini boleh terjadi? Mungkin ini inilah cara yang dilakukan para pelajar baru di SD Negeri Pasar Batang 4, Brebes. Setiap tahun baru tiba, para pelajar menyambutnya dengan semangat serta rela berangkat ke sekolah sejak dinihari hanya untuk berebutkan kerusi yang dikehendaki.

Setelah memasuki ruang kelas, orang tua pelajar dan pelajar hanya meletakkan beg di sekolah dan terus meninggalkan sekolah. Meskipun sebenarnya jarak sekolah yang diduduki oleh para pelajar masih satu kampung dengan bangunan sekolah, namun mereka bimbang tidak mendapat kerusi di deretan terdepan.

Salah satu orang tua murid baru, Murni (36) warga Kelurahan Pasarbatang Brebes mengaku rela mengantarkan anaknya seawal pukul 03.00 pagi.

“Kalau terlambat, takut tidak dapat bahagian kerusi depan, kerana dengan duduk di depan, saya berharap anak saya boleh berprestasi,” ujar Murni.

Berian (9), salah satu pelajar kelas 3 SD mengaku, mesti berangkat dari rumahnya pada pukul 03.00 , dia sudah tidak mengantuk. Dan, dia rela berangkat awal pagi supaya boleh mendapatkan kerusi paling depan, agar menjadi anak pandai.

“Nggak ngantuk, supaya duduk di depan,” ujar Berian.


Sementara itu menurut idos (32) penjaga sekolah, mengaku dirinya semalaman tidak tidur. Kerana berebut kerusi terdepan memang sudah menjadi tradisi pelajar di sekitar sekolah ketika hari pertama persekolahan pada tahun baru.

“Semalam saya tidak tidur, kerana saya tahu pasti akan ada yang berebut kerusi terdepan, dan ini sudah berlaku sejak puluhan tahun yang lalu,” ujar idos. Tidak hairanlah, ia pun sudah bersiap sedia membukakan pintu gerbang menjelang pukul 4 pagi.

Hebat, kan semangat murid sekolah tersebut?

Friday, 13 September 2013

Black Hanifah & Naquia Yasirah Selamat Bergelar Suami Isteri


Penyanyi yang dilahirkan menerusi program realiti TV Mentor, Hanifah Bin Md Hanafiah atau lebih dikenali sebagai Black Hanifah selamat diijab kabulkan dengan wanita pilihannya, Naquia Yasirah Mohd Khairi sekitar 12.06 tengahari tadi.

Pasangan yang mengenakan persalinan rona putih ini telah dinikahkan oleh Mohamad Khairi Abu Hassan yang merupakan bapa mertuanya sendiri dan disaksikan oleh Ustaz Mohammad Shukri Yaacob yang merupakan Ketua Imam Masjid Saidina Umar Al-Khattab, Bukit Damansara.

Majlis yang dihadiri seramai 200 tetamu itu telah dijalankan di Zebra Square, Kuala Lumpur.

Pihak perempuan menerima tujuh dulang hantaran berbalas sembilan daripada pihak lelaki dan mas kahwin berjumlah RM80 dengan wang hantaran sebanyak RM12000.

Pihak perempuan menerima hantaran berupa sepasang kasut berjenama Charles & Keith, beg tangan berjenama Channel, sebentuk cincin, set pewangi BVLGARI, iPad Mini, set kosmetik Kanebo, dan sepasang telekung.

Kad Pengenalan bekas-bekas Perdana Menteri Malaysia

Pengenalan

Kad pengenalan mula diperkenalkan sejak Malaysia belum merdeka lagi. Tujuan utama diperkenalkan kad pengenalan adalah untuk menyelesaikan masalah pengecaman pengganas komunis. Dalam tempoh itu, Malaysia masih lagi dihantui pengganas komunis yang ingin menuntut kemerdekaan daripada jajahan British. Pengenalan kad pengenalan atau Identity Card oleh penjajah  British ini telah menyukarkan sedikit-sebanyak penyamaran pengganas komunis.

Dari masa ke semasa, kad pengenalan mengalami evolusi yang mendadak. Bermula dengan kad pengenalan yang dibuat daripada kertas keras, seterusnya kad pengenalan plastik(laminated) dan akhirnya pada tahun 2001, kerajaan telah perkenalkan kad pengenalan pintar atau lebih dikenali sebagai Mykad. Idea ini pada asasnya diperkenalkan oleh Perdana Menteri Malaysia ke-4 iaitu Tun Mahathir bin Mohamad pada 1996 namun diperkenalkan kepada umum semasa penggal pemerintahan Tun Abdullah bin Ahmad Badawi. Pelancaran Mykad tersebut merupakan satu pencapaian besar kepada inovasi Malaysia Super Corridor(MSC) negara kerana ianya merupakan aplikasi yang pertama dilancarkan secara rasmi.

Kad pengenalan bekas Perdana Menteri Malaysia:

Pasti ramai yang ingin melihat kad pengenalan orang-orang ternama di Malaysia bukan. Ok, untuk kali ini, penulis sediakan beberapa kad pengenalan bekas-bekas PM kita bagi tatapan semua.



1. Almarhum Tunku Abdul Rahman Putra Al-Haj ibni Almarhum Sultan Abdul Hamid Shah

Perdana menteri Malaysia yang pertama ini dilahirkan pada 8 Februari 1903. Beliau memegang tampuk pemerintahan negara sejak negara merdeka pada 1957 sehingga tahun 1970. Beliau adalah keturunan raja daripada kedah yang mana bapa Tunku sendiri adalah sultan kedah ketika itu.

Tunku meninggal dunia pada 6 Disember 1990.



2. Tun Abdul Razak bin Hussein

Beliau adalah perdana menteri kedua Malaysia. Beliau memegang tampuk pemerintahan negara pada tahun 1970 sehingga tahun 1976. Beliau dikenali perdana menteri Malaysia paling banyak berjasa kepada negara terutama kepada bangsa Bumiputera dan Melayu dengan pengenalan Dasar Ekonomi Baru, Rancangan Buku Hijau dan banyak lagi. Sepertimana perdana menteri pertama Malaysia, Tunku Abdul Rahman, Tun Abdul Razak juga daripada keturunan ‘Orang-Orang Kaya’ daripada Pahang. Salur galurnya sampai kepada bangsa Bugis di kepulauan Indonesia.

Tun Abdul Razak meninggal dunia pada usia 54 tahun pada tahun 1976 akibat penyakit Leukemia. Beliau meninggalkan legasi anak-anak yang bergiat cergas dalam politik dan dunia perniagaan. Antara paling terkenal adalah perdana menteri sekarang, Datuk Seri Najib bin Tun Abdul Razak, pengarah Ancom Berhad, Courts Mammoth Sdn Bhd and Daiman Development Berhad, Hong Leong Industries Berhad, Nylex (Malaysia) Berhad, Daiman Golf Berhad and Deutsche Bank (Malaysia) Berhad , Dato’ Ahmad Johari bin Tun Abdul Razak dan pengarah CIMB Bank, Mohamed Nazim bin Tun Abdul Razak .


3. Tun Hussein bin Dato’ Onn

Beliau adalah perdana menteri Malaysia yang ketiga selepas Tun Abdul Razak kembali ke rahmatullah pada tahun 1976. Beliau memegang tampuk pemerintahan secara rasmi pada tahun 1976 sehingga 1981. Tun Hussein dikenali sebagai Bapa Perpaduan kerana tegasnya beliau menangani isu-isu perpaduan kaum selepas tercetusnya insiden berdarah 13 Mei. Sepertimana Tun Razak, beliau berjasa kepada bangsa Melayu dan Bumiputera kerana memperjuangkan nasib mereka yang jauh ketinggalan berbanding bangsa ‘pendatang’ yang lain. Daripada salur- galur keturunan, ketiga-tiga perdana menteri iaitu Tunku Abdul Rahman, Tun Abdul Razak dan Tun Hussein Onn sendiri mempunyai persamaan iaitu mereka daripada keturunan bangsawan. Tun Hussein adalah adalah anak kepada pengasas UMNO, Dato’ Onn bin Jaafar. Susur-galur keturunan Tun Hussein sampai kepada bekas menteri kesayangan sultan Johor, Maharaja Abu Bakar iaitu Datuk Salleh bin Perang.

Tun Hussein Onn meninggal dunia pada usia 68 tahun pada 22 Mei 1990 akibat serangan jantung yang telah lama dideritainya. Beliau meninggalkan legasi anak-anak dan keturunan yang bergiat dalam politik seperti Datuk Seri Hishamuddin bin Hussein dan anak saudaranya, Datuk Seri Najib bin Tun Abdul Razak.


4. Tun Mahathir bin Mohamad

Tun Mahathir Mohamad atau lebih dikenali dengan nama penanya, Che Det adalah perdana menteri Malaysia ke-4 selepas Tun Hussein Onn meletak jawatan pada tahun 1981. Beliau dikenali sebagai perdana yang paling berjasa dan berjaya kepada bangsa Malaysia kerana ideologi pembangunan dan pemodenannya yang jauh ke depan. Walaupun dikritik sebagai seorang yang autokratik, diktatorisme, dan kronisme, ia tidak menghalang Tun Mahathir daripada menjadi perdana menteri paling lama memerintah di Asia Tenggara.

Miskipun Tun Mahathir telah meletak jawatan daripada kerajaan, namun suaranya tetap didengar oleh segenap lapisan masyarakat. Beliau menggunakan medium internet iaitu blog untuk menyebarluaskan idea dan kritikannya. Blognya boleh dibaca dan dilayari di www.chedet.cc.


5. Tun Abdullah Haji Ahmad Badawi


Tun Abdullah Haji Ahmad Badawi adalah perdana menteri Malaysia ke-5 setelah Tun Mahathir melepaskan jawatan pada tahun 2003. Tun Abdullah memegang tampuk pemerintahan selama tiga tahun iaitu daripada tahun 2003 sehingga 2009. Kini, beliau dilantik sebagai pengarah Institut Kefahaman Islam Malaysia(IKIM).


Nora Danish Berhati-Hati Untuk Kahwin Kali Kedua



Kisah kemesraan pelakon Nora Danish bersama anak seorang menteri yang dikenali sebagai Nadem Nazri kini menjadi bualan ramai. Apatah lagi, mereka dilihat sering memuat naik gambar-gambar mesra di laman sosial.

"Saya tak kisah kalau orang anggap kami bercinta. Tapi buat masa ini, saya tak mahu terlalu terbuka dan menghebahkan perkara ini. Lainlah kalau dah pasti kami akan berkahwin. Ketika itu, barulah akan saya kongsikan dengan semua peminat," jelas Nora yang dipetik daripada Sinar Harian Online.

Menyentuh sikap Nadem yang membuatkannya tertarik dengan jejaka itu, Nora begitu menyenangi sikap Nadem yang suka bersedekah dan sering melibatkan diri dengan kerja amal.

Ditanya mengenai kemesraan Nedim dengan anak tunggalnya, Putra Rayqal Ramli, kata Nora, anaknya itu sememangnya rapat dengan Nedim memandangkan mereka selalu bertemu.

Dalam perkembangan sama, Nora juga menganggap kegagalan rumah tangga sebelum ini membuatkannya lebih berhati-hati untuk berkahwin buat kali kedua.

Syamsul berundur dari industri filem?


PENERBIT dan pengarah prolifik, Datuk Yusof Haslam mendedahkan, anaknya, Syamsul meluahkan hasrat untuk berhenti mengarah filem akibat terlalu kecewa selepas filem kelapan arahannya, KL Gangster 2, bocor sebelum ditayangkan.

Jelasnya, ketidakhadiran Syamsul pada malam gala tayangan filem itu juga kerana terlalu kecewa dengan insiden yang berlaku.

“Sehingga kini Syamsul masih kecewa dan tidak boleh terima apa yang berlaku. Saya faham, sebagai anak muda, dia belum cukup kuat berdepan dengan situasi sukar sebegini.

“Malah sebelum datang ke sini, saya sempat usap kepalanya, memujuknya dan menyatakan rasa sokongan kepadanya. Begitu juga adiknya, Syafiq yang turut sama memberi sokongan kepada Syamsul,” ujarnya.

 Yusof berkata, sekiranya benar Syamsul berundur daripada industri pembikinan filem, dia merasa amat kecewa apatah lagi Syamsul kini antara pengarah muda yang berpotensi tinggi.

“Pengundurannya bukan satu kehilangan buat Skop Production, bahkan kehilangan besar buat industri perfileman. Apatah lagi sebelum ini ramai yang berjumpa saya dan berkata betapa bertuahnya saya mempunyai Syamsul untuk meneruskan empayar perniagaan.

“Jadi saya perlukan sokongan semua dan diharapkan ia akan dapat mengembalikan semula semangatnya,” katanya.

Berjuang Hingga Mati!

Di tanya mengenai perkembangan siasatan setakat ini, Yusof berkata siasatan masih sedang dijalankan dan beliau menyerahkan segalanya kepada pihak berkuasa.

Namun beliau mengharapkan pihak berwajib mengambil tindakan segera terhadap penjenayah-penjenayah siber dan cetak rompak terbabit.

“Sekarang ni saya serahkan siasatan kepada pihak berkuasa. Dalam masa sama pihak kami juga jalankan siasatan. Saya cuma berharap pihak berkuasa tak ambil masa lama untuk menyiasat kalau ambil masa lama, bermakna kita biarkan penjenayah ini berleluasa.

“Kita redha dengan ujian ALLAH ini, yang mana dah bocor, bocorlah tapi saya percaya penonton yang cintakan filem Melayu dan kualiti, mereka akan datang menonton di pawagam.

“Tapi saya tak akan berhenti dan akan terus berjuang habis-habisan! Saya akan berjuang hingga saya mati!" katanya dalam nada tegas.

KL Gangster 2 yang merupakan filem prekuel kepada KL Gangster mula dihasilkan sejak pertengahan 2011. Filem terbitan Skop Production yang menelan kos RM 4.5 juta ni menampilkan barisan pelakon seperti Aaron Aziz, Adi Putra dan Rosyam Nor.

Filem ini juga secara eksklusifnya bakal menemui para penonton di 100 buah pawagam seluruh Malaysia mula 3 Oktober ini dan sebanyak 7 pawagam di Singapura.




Rakyat digesa lebih celik kewangan



KUALA LUMPUR: Rakyat Malaysia digesa meningkatkan usaha meluaskan akses pembiayaan dan celik kewangan.

Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak berkata masih banyak perkara perlu dilakukan walaupun negara sudah mencapai kemajuan ketara dalam kedua-dua isu berkenaan.

Klikvideountuk laporan penuh Astro AWANI.

tamatkan perkhidmatan pekerja yang terlibat dalam salah siar logo PDRM



Sambil berkata RTM memandang serius kejadian itu, Ketua Pengarah Penyiaran Datuk Norhyati Ismail berkata laporan polis untuk memulihkan imej Jabatan Penyiaran telah dibuat.

"Ralat dan permohonan maaf telah disiarkan dalam Berita Nasional 12 tengah malam.

Surat rasmi memohon maaf kepada Ketua Polis Negara (Tan Sri Khalid Abu Bakar) juga telah dihantar," katanya dalam kenyataan hari ini.

Beliau menjelaskan jawatankuasa tatatertib telah bersidang hari ini untuk meneliti tindakan lanjut yang akan dilaksanakan susulan insiden itu.

Kenyataan dan tindakan segera yang diambil telah dimuat naik dalam laman sosial jabatan berkenaan, tambahnya. - BERNAMA

4 GAYA BERCINTA SAAT HAMIL

Ketika pasangan suami istri baru saja menikah dan pertama kalinya si wanita mendapatkan hamil, banyak suami yang bertanya apakah aman berhubungan badan saat hamil tua atau muda ? Banyak buku mengenai pasutri yang dijual di toko buku menjelaskan dari pertanyaan suami amankah bila melakukan hubungan intim pada saat istri hamil? masalah ini sering muncul karena beberapa pasangan khawatir kegiatan hubungan intim pasutri mereka dapat mengganggu pertumbuhan janin yang sedang dikandung sehingga banyak pasangan yang akhirnya puasa berhubungan intim selama kehamilan. Bila Istri hamil bukan berarti tidak boleh melakukan hubungan intim/hubungan seks namun tentunya ada hal-hal yang menyebabkan Anda tidak boleh melakukan seperti apabila ada masalah kesehatan karena ada larangan oleh dokter Anda bahwa ada hal yang mungkin bisaa membahayakan.

Beberapa kondisi tidak diperbolehkannya berhubungan intim pada saat hamil diantarnya:

1. Salah satu dari pasangan atau kedua pasangan menderita Infeksi menular seksual, tentunya penyakit ini dapar menular melalui hubungan seksual dan biasanya akan sangat membahayakan kondisi kandungan Anda.
 2. Flek…. bila saat berhubungan ada menemukan adanya flek tanda adanya keguguran, Anda diharuskan untuk berpuasa dulu.
3.  Diduga adanya kelahiran prematur… kontraksi pada saat berhubungan seks tentunya akan sangat mempengaruhi keadaan kandungan Anda… bisa karena kontraksi tersebut dapat menyebabkan terjadi kelahiran prematur.
4.  Plasenta menutup jalan lahir (plasenta previa). bila dalam keadaan ini tetap melakukan hubungan seks maka dapat menyebabkan terjadi perdarahan dan dapat menyebabkan terjadinya keguguran.
5.  Kehamilan beresiko … seperti : Pernah mengalami keguguran, Pernah mengalami kelahiran dini, Infeksi dari masing-masing pasangan, Kehadiran janin lipat ganda, Pendarahan selama hubungan tubuh, Terasa sakit selama hubungan badan, Pecahnya air ketuban atau kebocoran cairan dari vagina.

Pada keadaan seperti diatas hubungan seks pada saat hamil diharapkan dihindari sama sekali.

 Dan bagaimana gaya bercinta wanita hamil yang dirasa nyaman untuk kedua pasutri ? Untuk membuat nyaman kedua pasangan tentu harus pintar-pintar mengatur gaya dan posisi bercinta yang tepat, untuk itu kamu bisa mempelajari posisi gaya bercinta wanita hamil berikut ini.


1. Gaya Bercinta Tidur Miring
Posisi seks ini sering diterapkan oleh kebanyakan orang, karena sangat mudah dan aman bagi wanita hamil. Sang istri harus menarik kedua kakinya sehingga pahanya berada di sudut tegak lurus dengan badannya. Sedang suami tidur menyamping tepat di belakang isteri.

2. Gaya Bercinta Tempel SendokPosisi bercinta hubungan intim ini hampir mirip dengan posisi bercinta tidur miring, namun lebih nyaman dan rilek sehingga tidak membuat Anda berdua kelelehan. Caranya melakukannya, Istri dan suami tidur menghadap arah yang sama, Anda memunggungi suami. Lakukan dengan jarak serapat mungkin agar penetrasi dapat dilakukan dengan mudah.

3. Gaya Bercinta Balap KudaBagi kamu yang pernah naik kuda mungkin kamu tidak akan bingung dengan posisi hubungan intim dengan gaya ini. Posisi ini, istri diharuskan banyak memegang peranan, Lakukan posisi ini dengan cara suami duduk meluruskan kedua kakinya, lalu istri duduk membelakangi suami sambil merapatkan panggul. setelah itu kedua paha istri mengapit panggul suami. Posisi ini dijamin tidak menekan perut istri yang hamil dan yang sudah membesar, jadi aman.

4. Gaya Bercinta Bos Kantor


Posisi hubungan intim seperti ini jarang dilakukan oleh kebanyakan orang, karena dirasa kurang nyaman. Namun bagi sebagian orang yang ingin melakukan hubungan intim dengan nyaman dan rilex gaya bercinta bos kantor ini sangat tepat untuk dilakukan. Namun posisi ini banyak yang malu untuk melakukannya, dan ada yang beranggapan lebih enak di ranjang dari pada di kursi, dan itu terserah Anda. Caranya Suami duduk di kursi dan pasangan duduk dipangkuan dengan posisi berhadapan. 4. Gaya Bercinta Bos Kantor