Wednesday, 8 May 2013

Kereta berapi di stesen minyak

Miri: Sepasang kekasih berdepan detik cemas yang hampir meragut nyawa mereka apabila kereta mereka naiki tiba-tiba terbakar ketika berhenti mengisi minyak di Pujut 7, di sini, malam kelmarin.

Mangsa, Merbin Angko, 28, dari Tudan di sini, berkata, kejadian berlaku ketika dia bersama teman wanitanya berhenti di sebuah stesen minyak untuk mengisi petrol sebelum dikejutkan dengan kepulan asap yang keluar dari bahagian depan kereta Proton Persona miliknya pada jam 10 malam.


Katanya, dia dalam perjalanan dari pusat bandar raya menuju Senadin untuk menghantar teman wanitanya pulang ke rumah selepas makan malam sebelum singgah di stesen minyak terbabit.

“Ketika memandu saya terhidu bau petrol namun tidak menyangka ia masalah besar kerana kereta ini baru dibeli dua tahun lalu dan tidak pernah rosak.


“Sebaik tiba di stesen minyak, saya terkejut apabila melihat kepulan asap keluar daripada bahagian enjin dan mengarahkan teman wanita keluar,” katanya ketika ditemui di tempat kejadian.


Katanya, beberapa pekerja stesen minyak yang ternampak kepulan asap serta api keluar dari bahagian bawah enjin menjerit memintanya beredar kerana bimbang berlaku letupan.

Angko mendakwa, dia tidak melakukan pengubahsuaian terhadap enjin kereta itu.


Sementara itu, jurucakap Balai Bomba dan Penyelamat Lopeng berkata, sebuah jentera bersama sepasukan anggota dikerahkan ke tempat kejadian, namun mendapati api berjaya dipadam awal oleh pekerja stesen minyak berkenaan.

hujung nyawa

Bagan Serai: Tindakan seorang remaja memberhentikan basikalnya di persimpangan jalan untuk membetulkan rantai basikal mengundang padah apabila dia nyaris dirempuh sebuah lori yang berlanggar dengan sebuah kereta di Taman Sri Kurau,di sini, semalam.


Dalam kejadian jam 2.30 petang itu, mangsa, Muhammad Marzuki, 15, berkata dia terpaksa memberhentikan basikalnya apabila rantai basikalnya terlucut ketika dalam perjalanan pulang dari sekolah.

“Ketika itu saya membetulkan rantai basikal, tetapi terkejut apabila mendengar bunyi rempuhan kuat. Saya jadi kaku melihat sebuah lori dan kereta berlanggar sebelum terbabas ke arah saya.

“Saya hanya mampu memejamkan mata dan berserah kepada Allah SWT kerana tidak sempat lagi mengelak,” katanya.


ORANG ramai melihat keadaan kereta dan lori yang remuk akibat kemalangan di Taman Sri Kurau, semalam.


Marzuki berkata, dia ketika itu sudah terbayang kejadian buruk bakal menimpanya.

9 kereta tertimbus tanah runtuh

Kuala Lumpur: Sembilan kereta tertimbus dalam kejadian tanah runtuh di Jalan Ampang berhadapan Stesen LRT Dang Wangi, kira-kira jam 7.05 malam semalam.


Bagaimanapun tiada kemalangan jiwa dilaporkan, namun seorang pemandu kenderaan nyaris tertimbus ketika cuba mengeluarkan keretanya.

Mangsa M Logeswaran, 28, berkata, ketika dia tiba di tempat kejadian jam 7.45 malam, keretanya hanya tertimbus 40 peratus sebelum cuba mengeluarkan kenderaan itu bagi mengelak kerosakan lebih teruk.

Dia yang juga seorang jurutera berkata, ketika dia hendak mengeluarkan keretanya yang baru dibeli dua bulan lalu itu, dia terdengar bunyi kuat dan nampak tanah runtuh di hadapannya dan sempat melarikan diri ke kawasan selamat.


TANAH setinggi 25 meter runtuh dalam kejadian hujan lebat berhadapan Stesen LRT Dang Wangi.


“Saya nampak motosikal beberapa anggota polis yang sedang bertugas turut ditimbus tanah yang baru runtuh itu,” katanya.

5 Peristiwa Kebakaran Hutan Mengerikan di Dunia

Peristiwa kebakaran hutan sering terjadi di negara yang memiliki banyak hutan caontohnya saja Indonesia sering sekali terjadi kebakaran hutan setiap tahunya namun kebakaran hutan yang terjadi di Indonesia ini belum masuk dalam tahap kebakarn hutan mengerikan sebab belum banyak koraban jiwa yang jatuh. Dinegara lain peristiwa kebakaran hutan seing memakan korban jiwa karena kebakaran hutan yang terjadi sudah cukup parah bahkan mengerikan. Nah berikut ini ada beberapa kebakaran hutan paling mengerikan yang pernah terjadi di dunia, ingin tahu kebakaran hutan seperti apa itu, simak 5 Peristiwa Kebakaran Hutan Mengerikan di Dunia berikut ini.

1. Kebakaran Peshtigo






Kebakaran hutan Peshtigo terjadi pada tanggal 8 Oktober 1871 kebakaran hutan besar ini terjadi di Peshtigo, Wisconsin. Kebakaran hutan Peshtigo menjadi sejarah tersendiri dalam kasusu kebakaran hutan di Amerka setidaknya 2.500 orang tewas dalam peristiwa kebakaran hutan ini.

2. Kebakaran hutan Kursha-2



Kebakaran hutan Kursya terjadi pada 3 Agustus 1936. Bencana ini menyebabkan kematian manusia mencapai 1200 jiwa. Penyebab utama kebakaran besar ini adalah bencana badai api yang mebakar hutan.

3. Kebakaran Cloquet



The 1918 Cloquet fire adalah suatu bencana api besar di bagian utara Minnesota pada Oktober, 1918. Disebabkan oleh percikan pada kereta api lokal ditambah dengan kondisi kering. Bencana ini menyebabkan bagian barat Carlton County hancur, Moose Lake, Cloquet, dan Sungai Kettle. Wilayah Cloquet adalah wilayah yang paling rusak oleh bencana ini. Bencana ini merupakan bencana alam terburuk dalam sejarah Minnesota. Total korban jiwa yang meninggal mencapai 453 nyawa hilang dan 52.000 orang terluka atau mengungsi, 38 komunitas hancur, 250.000 hektar lahan (1.000 km2) terbakar, dan kerugian sebesar $ 73.000.000 dalam kerusakan properti diderita.

4. The Great Hinckley Fire



Kebakaran hutan Hinckley terjadi pada 1 September 1894 kebakaran hutan ini mengakibatkan 1000 km² lahan terbakar dan bahkan membakar kota kota Hinckley dan Minnesota. Dalam peristiwa ini ratusan orang tewas terbakar api setidaknya ada 418 korban jiwa.

5. The Great Thumb Fire




Kebakaran ini terjadi pada tanggal 5 September 1881, di daerah Thumb, Michigan di Amerika Serikat. Api yang membakar lebih dari satu juta hektar (4.000 km²) dalam waktu kurang dari satu hari, adalah konsekuensi dari kekeringan yang melanda, ditambah hembusan angin, panas, dan kerusakan ekologi yang ditimbulkan oleh penebangan. Kejadian ini, disebut “the Great Thumb Fire” , “the Great Forest Fire of 1881” atau “the Huron Fire” yang membunuh 282 orang di Sanilac, Lapeer, Tuscola dan Huron. Perkiraan kerusakan yang ditimbulkan mencapai kerugian $ 2.347.000.
Ansyari Syahputra










Sekilas Sejarah MP3

[Internet Sehat] Pernah terbayang bahwa dulu Anda harus membawa berkeping-keping kaset hanya untuk mendengatkan 50 lagu? Dan kini hanya dengan sebuah iPod atau MP3 Player mungil, Anda dapat memboyong ratusan bahkan ribuan lagu sekaligus. Berterimakasihlah pada teknologi MP3 alias Moving Pictures Experts Group (MPEG) Audio Layer III, yaitu metode kompresi file audio sehingga menjadi sangat kecil, dan memungkinkan kita mengunduhnya dari internet.

Bagaimana sejarah teknologi yang sangat membantu para pecinta musik di seantero dunia ini? Pada awal abad ke-20, perusahaan telepon seperti AT&T mensponsori riset di bidang kualitas suara dan pendengaran manusia. Tujuannya adalah untuk mengetahui berapa limit suara yang dimungkinkan oleh sebuah perusahaan telepon untuk bisa meningkatkan kapasitas sambungan telepon.

Baru pada awal 1980, ditemukan teknologi encoding suara, yang memungkinkan jumlah kualitas audio bagi ukuran suatu file (pada saat itu bit per detik). Ini adalah metode yang saat ini dikenal dengan nama kompresi. Adalah ilmuwan Karlheinz Brandenburg, seorang mahasiswa Ph.D. student di Friedrich-Alexander University Erlangen-Nuremberg, yang mengembangkan sejumlah teknik kompresi audio modern. Konsep ini menjadi dasar kerja MP3.

Pada 1988, International Organization of Standardization (ISO) mengorganisi suatu sub komite yang menetapkan MPEG sebagai standar encoding audio di masa depan. Mereka juga menentukan standar-standarnya. Dua tahun kemudian, ISO juga melakukan hal serupa pada Joint Photographic Experts Group (JPEG).

Dengan biaya dari Fraunhofer Institute di Jerman, Brandenburg dan pihak MPEG melakukan penelitian agar file audio bisa lebih ringan lagi dan mudah dibawa-bawa. Akhirnya usaha itu berhasil dan mampu mengkompresi lagu acapela Suzanne Vega, yakni “Tom’s Dinner” tanpa merusak vokal sama sekali. Setelah melalui ekspesimen ribuan kali, akhirnya MP3 sukses disempurnakan.

Saat dirilis pertamakali tahun 1995, MP3 tidak mendapat sambutan memuaskan. Usaha pun terus dilakukan agar teknik ini dapat lebih memenuhi keinginan manusia, khususnya pecinta musik. Diupayakan bagaimana agar file MP3 bisa dengan mudah ditransfer melalui internet.

Tahun 1999, Napster membuka layanan berbagi file. Di sinilah MP3 mulai makin dikenal. Kemudian bermunculan MP3 player yang kian popular di seantero dunia. MP3 Player [ertama dirilis tahun 1998, yakni MPMan produksi Korea. Sejak itu hingga sekarang, MP3 masih menjadi format file musik paling diminati di seantero dunia. [Internet Sehat]

Pencipta Walkman, Norio Ohga Meninggal Dunia

Bekas Presiden Sony, Norio Ohga yang mencetuskan revolusi dalam industri muzik dengan memperkenalkan format cakera padat meninggal dunia, pada usia 81 tahun.

Ohga yang merupakan lepasan kolej muzik berkhidmat sebagai Presiden Sony dari 1982 hingga 1995 dan memimpin pengeluar produk elektronik tersebut sehingga menjadi sebuah empayar hiburan yang memiliki portfolio mencakupi muzik, filem dan permainan komputer.

Beliau meninggal dunia akibat kerosakan pelbagai organ badan, menurut Sony.

"Dengan mencorakkan semula Sony menjadi sebuah syarikat yang menggabungkan perkakasan dan perisian, Ohga menempa kejayaan di mana syarikat Jepun lain menemui kegagalan," kata Pengerusi, Ketua Eksekutif dan Presiden Sony, Sir Howard Stringer.

Di samping pembangunan format CD, Ohga mengetuai rundingan Sony pada 1968 dengan CBS Corp, yang menghasilkan penubuhan CBS/Sony Records, kini Sony Music Entertainment.

Keputusan Ohga untuk membeli Columbia Pictures pada 1989 mengukuhkan kedudukan Sony sebagai sebuah konglomerat hiburan. Beliau juga mencipta logo korporat Sony dan mempromosikan konsol permainan PlayStation.

Kerjaya Ohga bersama Sony bermula pada 1953 apabila kedua-dua pengasas syarikat itu, Masaru Ibuka dan Akio Morita melantiknya sebagai perunding ketika beliau masih mempelajari muzik di Universiti Seni Halus dan Muzik Kebangsaan Tokyo.

Di bawah kepimpinan Ohga, Sony merevolusikan industri muzik pada 1982 dengan format CD yang dihasilkan bersama dengan Royal Philips Electronics.

Sejarah Alat pemadam Api Ringan

George William Manby (l765-l854) menciptakan pemadam kebakaran pertama tahun 1813. Awalnya hanya berupa tabung siliner berisi 3 galon air dan udara terkompresi.


Tahun 1860 seorang Perancis bernama Francois Carlier menciptakan tabung pemadam kebakaran berisi campuran air dan soda dan sebotol kecil berisi asam sulfur, yang kalo botol kecil pecah akan menimbulkan gelembung yang akan menyemprotkan air.


Setelah itu sistem dan isi tabung pemadam kebakaran ini semakin disempurnakan untuk memerangi beragam jenis kebakaran.