Wednesday 22 August 2012

Syiling Paling Mahal Di Dunia


Assalamualaikum dan selamat sejahtera, rasanya bila sebut pasal duit syiling ni, mesti teringat masa zaman beraya masa kecil dulu-dulu kan? hehe, sanggup pergi rumah ke rumah yang jauh semata-mata hendak mendapatkan duit raya lebih.. Dulu biasanya kalau dapat Rm 0.50 atau Rm 1.00 dah kira besar dah tu.. macam-macam boleh beli.. Tapi sekarang law Rm 0.50 tu tak tahulah apa benda je yang dapat.. hahha

 
Berbalik pada cerita syiling paling mahal di dunia dikatakan dicetak pada tahun 1873 di Carson City, Nevada, Amerika Syarikat.

Berjaya dijual dengan harga USD1.8 bilion dalam lelongan di di Pennsylvania Convention Center di Philadelphia. Ia telah dipunyai kini oleh seorang pembeli yang hanya diketahui identitinya sebagai “No Arrows”.

Kisah syiling tersebut bermula ketika ianya dihantar ke Philadelphia untuk diuji dan dileburkan bersama syiling lain tapi telah diambil oleh seseorang untuk dijadikan cenderamata. Kini syiling tersebut muncul kembali dengan harga berbilion dan kini dalam koleksi peribadi “No Arrow”.

No comments:

OhJobs : Info Kerja Anda ”infotech@fuzore”