Thursday 3 May 2012

Apa maksud Root untuk android?



Pertama sekali, untuk newbies, biarlah saya jelaskan apa yang dimaksudkan dengan Root ini. Mendapatkan Root atau Rooting telefon anda adalah proses dimana user mengubah suai sistem operasi (os) yang sedia ada pada phone anda untuk memberikan anda kawalan sepenuhnya ke atas sistem phone. Senang kata bagi kita full akses la. Ini bermakna anda boleh mengatasi had yang carriers dan pengeluar/pembuat letakkan pada telefon anda, memperluaskan fungsi sistem, dan menukar firmware Android yang anda suka.

Perkataan Root berasal dari dunia sistem operasi Linux, di mana pengguna yang paling istimewa di sistem (atau dikenali sebagai Administrator pada Windows) dikenali sebagai Root. Rooting peranti Android melibatkan penambahan dalam aplikasi Linux kecil yang disebut "su". Itu singkatan dari superuser, dan memungkinkan aplikasi dan command untuk menjalankan dengan hak akses ditinggikan. Semua yang menjalankan kod, sama ada itu aplikasi atau pengguna, mempunyai tahap kebenaran yang ditetapkan oleh sistem operasi.

                                                                              contoh aplikasi superuser ~ google


Biasanya Rooting agak mudah - dalam kebanyakan kes, anda boleh menemui banyak video dan artikel mengenai web yang menjelaskan bagaimana untuk melakukannya pada model telefon yang tertentu dan anda hanya perlu Google "YOURPHONEMODEL root" senang kan. Ini kerana setiap model phone dari pembuat yang berbeza oleh itu cara untuk mendapatkan root akses juga berbeza-beza.

Ada yang tanya Root ni macam Jailbreak ios ke? Jawapannya ya dan tidak.. kerana dengan jailbreak iphone user dapat menggunakan aplikasi-aplikasi yang tidak diluluskan penggunaannya atau menukar rupa dan feel pada iphone oleh apple. Tetapi android sudah pun membenarkan perkara seperti itu pada os mereka walau pun sebelum mendapat akses Root. Banyak perkara yang anda boleh lakukan dengan jailbreak iPhone anda sudah boleh melakukannya dengan telefon Android anda walau pun tidak di Root, tetapi untuk benar-benar membuka segala-galanya anda perlukan akses Root.

Kelebihan Rooting:
1. Kawalan Penuh pada Android anda
2. Backup dan Restore keseluruhan sistem
3. Penggunaan Aplikasi-aplikasi Istimewa/khas
4. Menggunakan Rom pilihan anda

Amaran wajib: Rooting telefon anda berisiko dan berpotensi untuk bricking (iaitu telefon anda boleh menjadi nonfunctional) - jadi buat kajian sebelum mencuba apa-apa, melainkan jika anda peminat pemberat kertas yang mahal.
 

No comments:

OhJobs : Info Kerja Anda ”infotech@fuzore”