Friday 21 September 2012

Bikini Gambar Dewi Hindu Timbulkan Kemarahan Rakyat India..

Mungkin benar kata sebilangan orang, agama bukan lah sesuatu yang boleh dipersendakan sesuka hati..Akibat mempersendakan salah satu Dewi dalam kepercayaan agama Hindu pada pakaian renang wanita, sebilangan besar masyarakat di India mula mengadakan protes membantah perkara tersebut..Kalau nak tahu dengan lebih lanjut, meh usha kat bawah ni.. 




SceneAsia - Pakaian renang yang ditampilkan pada Australian Fashion Week 2011 menimbulkan kemarahan masyarakat di India kerana 'one piece swimsuit' tersebut mempunyai gambar Dewi Lakshmi. Dewi tersebut merupakan tokoh suci umat Hindu, yang menjadi penganut majoriti di India.

Menurut CNN, kemarahan masarakat di India tak terbendung setelah melihat wajah Lakshmi tercetak di bahagian depan dan belakang pakaian renang tersebut. Kemarahan tercermin melalui aksi pembakaran foto-foto rekaan pakaiam renang itu berserta bendera nasional Australia dalam satu aksi protes di Hyderabad Selatan.

Presiden Persatuan Kerjasama Australia-India, Vish Viswanathan, turut mengutuk rekaan pakaian Lisa Blue tersebut. "Sukar dipercayai bahawa ini tidak sengaja. Mereka yang melakukan perkara ini sengaja berbuat demikian bagi mencuri perhatian," ujarnya.

Ia yakin seluruh masyarakat India berasa kecewa. Lebih dari 200,000 orang India yang tinggal di Australia juga turut tersinggung dengan rekaan pakaian renang dari Lisa Blue ini.

Lisa Blue juga dikatakan pernah tinggal di India sebelum kembali semula ke Australia. Ini menimbulkan lagi kekecewaan kerana dia seharusnya tahu berapa besarnya cinta masyarakat India terhadap dewi kekayaan, kesuburan, kemakmuran, keuntungan, kecantikkan, keadilan dan kebijaksanaan tersebut.

Berhubung perkara itu, Lisa Blue turut meminta maaf kepada masyarakat India atas kekecohan yang muncul akibat rekaan nya itu. Menurut Lisa, lukisan Dewi Lakshmi pada pakaian renang nya itu hanya untuk menunjukkan perbezaan dari karya nya yang lain.

"Kami meminta maaf kepada sesiapa yang tersinggung dan menyarankan untuk tidak menggunakan lukisan Dewi Lakshmi untuk koleksi terbaru pakaian renang rekaan Lisa Blue. Kami akan menghentikan semua produksi dari rekaan tersebut, tidak akan ada satu pun rekaan tersebut di seluruh dunia," ujarnya melalui akaun Facebook peribadinya seperti yang dicatat oleh Daily Mail.

Pada koleksi kali ini, Lisa Blue akan mengambil tema berbeza iaitu wanita masa depan yang seksi, cantik, kuat dan mengambil berat dengan persekitaran sekeliling.

Laman Web Sydney Morning Herald telah melakukan undian terhadap koleksi-koleksi Lisa Blue. Sekitar 46% mengatakan rekaan cantik, 17% mengatakan menarik, 14% tidak menyukainya, dan 23% mengatakan rekaan tersebut berisiko.

No comments:

OhJobs : Info Kerja Anda ”infotech@fuzore”