Thursday 21 June 2012

1 dari 900 aksi seks menghantar virus


Seseorang heteroseksual yang dijangkiti HIV akan menghantar virus kepada pasangan mereka sekali dalam setiap 900 kali pasangan itu melakukan seks tanpa perlindungan, menurut satu kajian baru dijalankandi Afrika.

Bagaimanapun , jumlah sebenar aksi-aksi seksual yang diperlukan untuk menghantar virus boleh berbeza bergantung pada jumlah virus dalam darah orang yang dijangkiti itu , kata penyelidik kajian James Hughes, dari University of Washington di Seattle.

Malah, jumlah itu virus dalam darah adalah satu-satunya faktor paling penting dalam menentukan sama ada HIV dihantar antara pasangan seks. Untuk setiap peningkatan sepuluh kali ganda dalam tumpuan , terdapat tentang satu peningkatan tiga kali ganda dalam risiko penghantaran semasa satu perhubungan seksual.

Mereka yang mempunyai konsentrasi darah yang tinggi bagi virus tersebut (seperti mereka yang sangat baru dijangkiti) mungkin hanya perlu mengadakan hubungan seks hanya 10 kali untuk menghantar virus, kata Hughes. “Puratanya boleh jadi sedikit mengelirukan,”Hughes berkata.

Penemuan baru mengukuhkan idea yang kaedah terbaik untuk mengurangkan jangkitan HIV ialah mereka  mengurangkan tumpuan virus dalam darah, ianya boleh dilakukan dengan ubat antiretroviral, Hughes berkata. Satu kajian diterbitkan tahun lepas mendapati dadah tersebut boleh mengurangkan penjangkitan HIV di antara pasangan sebanyak 96 peratus.

Kajian baru turut mengesahkan kondom-kondom adakah amat berkesan dalam mencegah jangkitan HIV, mengurangkan risiko penghantaran sebanyak 78 peratus. Lelaki berkhatan mengurangkan penghantaran risiko HIV sebanyak 47 peratus.


Penjangkitan HIV
Kajian awal cuba untuk menganggar kadar jangkitan HIV, tetapi lazimnya ia agak kecil , dan tidak mengukur tumpuan virus dalam darah sepanjang keseluruhan tempoh pengajian itu.
Kajian baru mengandungi 3,297 pasangan dari sub-Sahara Afrika yang “HIV discordant,”bermakna seorang pasangan mempunyai HIV manakala yang lain tidak. Pasangan yang menghidapi HIV dalam kajian itu diuji secara berkala atas kajian dua tahun untuk jumlah HIV dalam darah mereka. Pasangan dijangkiti kuman juga ditemubual setiap bulan dan ditanya berapa kali mereka melakukan hubungan seks , dan sama ada mereka menggunakan perlindungan.
Pasangan yang tidak dijangkiti diuji secara berkala melihat sama ada mereka telah memperoleh HIV. Penyelidik-penyelidik menggunakan ujian genetik virus mengesahkan yang mana-mana jangkitan HIV baru telah diperolehi dari pasangan kajian dilantik pada permulaan kajian.
Lapan puluh enam penyebaran HIV berlaku semasa tempoh pengajian.
Lelaki adalah seperti dua kali lebih menghantar HIV kepada wanita berbanding wanita kepada lelaki. Pertambahan risiko penyebaran ini mungkin dianggap berpunca daripada penumpuan virus lebih tinggi dalam darah lelaki dibandingkan dengan wanita, menurut kajian. Sebagai tambahan, wanita lebih berkemungkinan dimiliki herpes genital,kerentanan peningkatan yang mana kepada HIV.
Kondom dilaporkan telah digunakan dalam 93 peratus dalam hubungan seksual itu, tetapi penyelidik-penyelidik mengesyaki kegunaan mereka melebihi laporan. Lantaran itu, kondom sebenarnya mungkin lebih berkesan dimencegah penjangkitan HIV daripada 78 peratus pengurangan dianggar oleh penyelidik, Hughes berkata.

Wabak AIDS
Kajian bergantung pada laporan diri, yang mungkin tersilap. Bagaimanapun , kesilapan-kesilapan dalam laporan jumlah aksi-aksi seksual tidak mungkin akan menjejaskan kebanyakan daripada hasil kajian, kata Hughes.
Purata risiko jangkitan HIV bagi setiap seksual dianggar dalam kajian konsisten dengan apa telah ditemui oleh penyelidikan dahulu, tetapi terdapat banyak keadaan di mana nombor itu mungkin tidak dimasukkan,” kata Dr. Myron Cohen, seorang profesor perubatan, mikrobiologi, imunologi dan kesihatan awam di University of North Carolina di Chapel Hill, yang tidak terlibat dalam kerja ini.

Itu kerana peserta-peserta dimasukkan ke dalam kajian ialah pasangan-pasangan yang telah tinggal sekali dan telah bersam atas satu tempoh masa yang panjang. Ini menunjukkan pasangan-pasangan mungkin mempunyai beberapa perlindungan biologi menentang penghantaran, Cohen berkata.
“Anggaran sebenar boleh jadi lebih tinggi jika anda mengkaji beberapa jenis orang yang berbeza,” Cohen berkata.
Manakala kebanyakan daripada penemuan-penemuan mungkin boleh menyeluruh ke negara-negara lain, jumlah hubungan seksual yang diperlukan untuk  menghantar virus mungkin khusus bagi kajian penduduk Afrika, Hughes berkata. Kajian di Amerika Syarikat sebelum ini telah menemui satu kadar transmisi lebih rendah.
Sebagai tambahan, penemuan-penemuan hanya digunakan atas pasangan-pasanganheteroseksual , dan bukan lelaki yang mengadakan hubungan seks dengan lelaki, satu kumpulan yang mungkin mempunyai satu kadar transmisi lebih tinggi, Hughes berkata.


No comments:

OhJobs : Info Kerja Anda ”infotech@fuzore”