Monday 30 July 2012

Sanggupkah Berkahwin Dengan Wanita Tiada Dara

Sanggupkah berkahwin dengan wanita tiada dara? berikut adalah sedikit fakta statistik dan banci sanggupkan anda berkahwin dengan wanita tiada Dara?



SUARA PEOPLE : Dalam satu kajian menyeluruh tempatan telah melaporkan bahawa di negara ini dalam tempoh satu jam, seramai 6 orang gadis kehilangan dara mereka. Malah dalam satu kajian lainnya juga menunjukkan seramai 15,000 anak luar nikah dilahirkan setiap tahun.

Perangkaan tersebut boleh menjadi satu tamparan hebat kepada kaum lelaki yang merancang untuk mendirikan rumah tangga. Ini kerana mereka bakal dihimpit dilema kerana kemungkinan memperisterikan wanita yang telah kehilangan dara sebelum waktunya.

Ditimbulkan persoalan, adakah lelaki Asia masa kini masih lagi mementingkan status dara pada seorang gadis yang bakal dinikahi? Secara ringkasnya berikut adalah pendapat peribadi penulis, yang mungkin mewakili pendapat sesetengah golongan lelaki.

Penulis berpendapat lelaki msa kini masih lagi mementingkan status ‘dara’ seorang gadis. Bagi Penulis, dara yang adalah mewakili kesucian,maruah dan keperibadian seseorang wanita itu. Bukan bermaksud wanita yang tidak mempunyai dara itu tidak suci, ini kerana mereka yang kerap melakukan aktiviti lasak pun mengalami risiko ‘Pecah Dara’ tanpa mereka sedari.

Dalam situasi diatas, ianya masih boleh diterima Penulis, melainkan perkara tersebut berlaku kerana penzinaan dengan lelaki yang belum dinikahi (bukan rogol), selalunya kes sebegini meninggalkan kesan mendalam pada penerimaan seseorang lelaki ataupun tidak.

Namun bagi kes lainnya, seperti mangsa rogol, ianya terpulanglah kepada lelaki untuk menerima atau tidak. Perlu diingatkan, kes seperti mangsa rogol ini berlaku bukan atas kehendaknya dan tidak semestinya berlaku atas kecuaian dan tiada batas pergaulan.

Status dara adalah perkara yang subjektif, lain orang lainlah juga penerimaannya. Sungguhpun demikian, Tuhan yang menentukannya dan jodoh sudahpun tertulis sebagaimana tertulisnya Ajal dan Takdir. Bagaimana sikap kita, demikian juga jodoh kita. Jadi, kalau mementingkan status dara atau gadis, hendaknya sebagai lelaki mempertahankan sebaiknya keterunaan kita dengan ajaran agama, memupuk nilai murni dalam hati nurani dan penekanan garis panduan dalam pergaulan sosial harian

No comments:

OhJobs : Info Kerja Anda ”infotech@fuzore”