Monday 24 December 2012

Unit Rondaan Bermotosikal (URB) Mula Beroperasi



KUALA LUMPUR: Unit Rondaan Bermotosikal (URB) yang baru dilancarkan Polis Diraja Malaysia (PDRM) memulakan operasinya jam 9.30 malam kelmarin dalam usaha mengurangkan jenayah di kawasan tumpuan orang ramai.

Ketua Unit Rondaan Motosikal Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) Dang Wangi, Inspektor Rastam Affandi Md Ramli berkata, bagi kawasan Dang Wangi, sebanyak 24 motosikal disediakan untuk beroperasi 24 jam di kawasan tumpuan orang ramai dan taman perumahan.

Menurutnya, URB beroperasi tiga syif tugasan dengan setiap rondaan menggunakan lima motosikal yang melakukan rondaan di kawasan tumpuan, sekali gus mendekati masyarakat bagi mendapatkan maklum balas mereka berkaitan jenayah.

“Penubuhan unit ini diharap dapat menyasarkan penurunan jenayah jalanan, malah memberi keyakinan kepada masyarakat bahawa jenayah jalanan terkawal dan menurun.

“Kami harap orang ramai akan berasa selamat daripada ancaman jenayah dengan adanya unit URB ini,” katanya pada sidang media di Balai Bergerak IPD Dang Wangi di hadapan pusat beli-belah Pavillion, Bukit Bintang, di sini, malam kelmarin.

No comments:

OhJobs : Info Kerja Anda ”infotech@fuzore”