Monday 14 January 2013

Bahaya kanta lekap



LAMBAKAN kanta lekap murah di pasaran mahupun dalam talian (online) nyata membuatkan mereka yang ‘gila’ fesyen berpusu-pusu memilikinya tanpa menyedari kesan sampingan yang amat berbahaya terhadap mata mereka.

Trend memakai kanta lekap berwarna sebenarnya sudah lama menular dalam kalangan remaja terutamanya mereka yang masih bersekolah memandangkan harga yang ditawarkan amat rendah sekitar RM20 hingga RM30 sepasang.

Jadi, sebahagian daripada pengguna sanggup mengambil risiko asalkan mata mereka tampak cantik yang kononnya mengikut peredaran fesyen terkini dengan alasan mahu meningkatkan keyakinan diri ketika berhadapan masyarakat.

Kamu harus tahu bahawa kanta lekap sebenarnya berfungsi bagi menggantikan cermin mata untuk memperbaiki kecacatan refraksi pada mata, di samping menjadi pelindung bagi beberapa jenis penyakit kornea.

Memang tidak dapat dinafikan, kanta lekap berperanan besar sebagai alternatif membantu si pemakai menghadapi gangguan penglihatan, namun risikonya yang berbahaya perlu kamu tanggung sekiranya cara penggunaannya tidak dipatuhi.

Sekiranya masih ada yang memilih untuk menggunakan kanta lekap, sila pastikan tiada perkataan ‘malas’ dalam kamus hidup kamu kerana kamu perlu disiplinkan diri agar aspek kebersihan mata, tangan dan udara di sekeliling kamu benar-benar terjaga.

Berikut, .com kongsikan sedikit maklumat tentang kanta lekap sebagai pendedahan untuk mengelakkan sebarang komplikasi lebih buruk berlaku, selain menjadi bimbingan kepada mereka yang masih memilih untuk menggunakan kanta lekap.

No comments:

OhJobs : Info Kerja Anda ”infotech@fuzore”